Lijndenken is de norm Hoe komt het eigenlijk dat er zo weinig oog is voor de kwaliteiten van visuele denkers? Antwoord is dat in onze maatschappij het lineaire denken, ofwel het lijndenken leidend is. Sjan Verhoeven en Gertrudie Boersen beschrijven dit als volgt: ‘Lijndenkers denken van begin naar einde, van oorzaak naar gevolg, van hoofdletters naar punten. Zij maken gebruik van analyses en logica in hun denken, brengen daar een volgorde in aan en knippen informatie in kleine stukjes om zo tot een overzicht te komen.’ Ben je zelf een lineaire denker, dan ga je ervanuit, dat iedereen in woorden en in stappen denkt zoals jij. Je hebt er letterlijk geen voorstelling van hoe een conceptueel denker (=hun bredere opvatting van de term visueel denken) informatie verwerkt. Ben je een visueel denker, dan is denken in beelden voor jou de gewoonste zaak van de wereld. Ook jij gaat er (onbewust) van uit, dat iedereen zo denkt. Feit is dat beide manieren van denken gepaard gaan met andere kwaliteiten. Maar dat in de huidige 20 I&W MAGAZINE NR2 - 2024 opzet van ons onderwijs en ook op het gebied van werk, visuele denkers hun sterke kanten vaak niet kunnen aanboren. En dat is zonde. Is de toekomst aan de visuele denkers? Thomas West heeft ook een beetje goed nieuws. Hij komt uit de ITwereld en ziet daar een ontwikkeling waarin er steeds meer nadruk komt op zowel het visuele als op ‘het grote plaatje’. Lerende computersystemen nemen een steeds grotere plek in op allerlei gebieden. De zeggingskracht van beelden wordt steeds meer gezien en benut. En wie schrijfven lastig GEBRUIKTE LITERATUUR In the Mind’s Eye –Thomas West (1999) Seeing what others cannot see –Thomas G. West (2017) Dyslexie als kans, Ontdek de verborgen talenten van het dyslectische brein - Brock L. Eide en Fernette F. Eide (2019) Dyslexie360 – Een totaalplaatje – Rod Nicolson, Hofmeester, Besnard-van Baaren, Van den Bos. (2019) Dyslexie, stoornis of intelligentie! - Sjan Verhoeven en Gertrudie Boersen vindt, krijgt hulp van ChatGPT. Van deze ontwikkelingen gaan visuele denkers de vruchten plukken. Maar het lijkt erop dat vooral het bedrijfsleven hierin stappen zet. Onderwijs en wetenschap blijven vooralsnog hangen in wat ze kennen. Sterker nog, Thomas West signaleert dat de focus bij de meeste dyslexiewetenschappers steeds meer ligt op onderzoek naar leesmethodes. Niet op het signaleren en ontwikkelen van het visuele denken. Er zijn kennelijk te veel lijndenkers onder deze wetenschappers. Het is belangrijk dat ook zij breder gaan kijken.
21 Online Touch GOED ONDERZOEK Home